Blogi

Jouluvalmisteluja

Paluu matkaltamme oli ankea. Oli järkyttävän pimeää ja loskaista ja vettä tuli pitkin päivää. Parin päivän päästä onneksi pakastui ja tuli hiukan lunta valaisemaan maata. Meillä oli hoidossa Sinin ja Teron koira. Kiinanharjakoira eli sellainen, jolla ei ole karvoja. Säälitti viedä se ulos siihen loskan keskelle. Vilhokaan ei tykännyt vesilammikoista väisteli niitä.

Jouluvalmistelut ovat käynnistyneet. Ensimmäiseksi pesen alakerranikkunat sisältä päin ja silitän pestyt jouluverhot ja ripustan ne ikkunaan. Kattokruunu saa myös uudet joulunpunaiset kynttilät.

Ostimme joulutorttutaikinat ja piparkakkutaikinat. Kuten niin monena aikaisenpana itsenäisyyspäivänä me paistamme joulutortut ja piparit Säteen kanssa.

Eilen kirjoitimme joulukortit. Se on paisunut melkoisesti, sillä kortteja tuli 42. Onneksi minulla on Microsoft Officen Word, millä voi kirjoittaa osoitetarrat. Ne helpottavat kirjoitusurakkaa. Vielä pitää ostaa postimerkit.

Viereisessä kuvassa neulomani joulutonttu on vartioimassa mariskoolissa olevia karkkeja. Tilasin alpacawool-lankaa, mitä nyt odottelen saapuvaksi, että pääsen lopulta odottamaani jooga-sukkien neulontaan. Olen pitänyt taukoa käsitöistä, että saan valmisteltua joulua.

Nyt on cyper- maanantai ja verkkokaupoissa on paljon tarjouksia, mitä hyödyntää.

Kekäleessä -10 % lisäale jo alennetuista tuotteista koodilla cyber10. Etu voimassa vain verkkokaupassa maanantaina 2.12.19

Adlibriksen Cyper-monday tarjouksena- Tilaa 50 eurolla, saat 10 euron lahjakortin, Voimassaa 2.12.19.

Lindexin cyper-monday tarjouksena 25% alennustaa kaikesta verkkokaupassa. Tarjous koskee myös jo alennettuja tuotteita, ei voi yhdistää muihin tarjouksiin.

Lisää jouluvalmisteluja lähempänä joulua! – maija-

Madeira lumoavan kaunis saari

Kävimme Madeiralla 11 vuotta sitten ensimmäisen kerran ja jo silloin ihastuimme saareen ja sen moninaisuuksiin. Miten niin pienelle saarelle mahtuu niin paljon erilaista ihasteltavaa. Tämä matkamme on nyt neljäs. Olemme pidentäneet saarella oloaikaa kahteen viikkoon kerrallaan. Olemme menettäneet sydämemme Madeiralle.

Ensin kiertelimme nähtävyyksiä, mutta nyt ovat tulleet levadat mukaan kuvioihin. Kierrämme niitä useamman reitin/ käyntikerta. Levadat ovat vesikastelujärjestelmä saarella, minkä reittejä seuraamme. Kirjastosta on lainattavissa Madeira aiheisia kirjoja ja oppaita, missä kerrotaan tarkkaan eri levadareiteistä. Tämän matkan ensimmäisen levadamatkan teimme 12.11. valmiilla Tjärebogin levadareissulla. Matkasimme bussilla saaren sisäosiin sellaiselle seudulle, mihin ei ole bussiyhteyksiä. Levadareitin nimi on Rabacal. Jos sinne menee suosittelen ottamaan sadevaatteet mukaan ja sellaiset lenkkarit tai vaelluskengät, mitkä ei haittaa että likaantuvat. Reitin pituus on 12 km. Kun saavuimme perille tuuli valtavasti. Ei meinannut pysyä pystyssä ja siihen vesisade päälle. Tuuli ei enää tuntunut, kun siirryimme metsään, missä kasvoi eukalyptuspuita. Tuoksun jopa haistoi.

Sitä levadaa sanotaan, että se on levadakävijöiden suosikki. Kokemuksiini vaikutti paljolti vesisade, mikä lakkasi, mutta teki kuljetettavasta reitistä liukkaan ja liejuisen. Meillä oli paikallinen opas mukana, joka puhui englantia. Hän kutsui peippoja ja peipot kävivät hänen kämmenellään syömässä. Se oli hieno kokemus. Samoin levadassa oli kaloja, mitä hän syötti. Reitti oli odotettua raskaampi, kun joutui joka askeleella pelkäämään liukastumista. Mutta reissu oli kokemuksena mukava. Se paikallisopas kertoi paljon ja sai näkemään monta havaitoa sellaisia, mitä ei yksin reittiä kulkiessa huomannut.

Sen jälkeiset levadaretket teimme omatoimisesti.16.11. Cabogiraon näköalapaikalle ajoimme bussilla. Sieltä oli tarkoitus lähteä levadalle, mutta emme löytäneet levadan alkupäätä, joten se oli siinä mielessä turha reissu. Tosin olimme käyneet siellä vain kerran 11 vuotta sitten, joten otimme sieltä valokuvia ja palasimme bussilla hotellille. 17.11. Seuraavana päivänä ajoimme bussilla Picodos barcelosin näköalapaikalle ja sieltä laskeuduimme Madeira shoppingin kauppakeskukseen ja sieltä laskeuduimme kävellen levadalle, mikä johtaa hotellimme Four Wieus Continentalin lähelle. 18.11.Seuraavana päivänä ajoimme bussilla Monteen ja tarkoitus oli lähteä siltä levadalle, mutta löysimme vain kyltin emme levadan alkua. Silloin tihuutti hiukan vettä, joten palasimme hotellille.

22.11. Toissa päivänä matkustimme bussilla Camachaan ja sieltä levadalle, mikä oli helppo kulkea ja tosi suosittu. Kun levada päättyi laskeuduimme kävellen tietä pitkin alaspäin ja tulimme sen saman levadan varrelle kuin mitä tavoittelimme Montessa. Kävelimme levadan päätyyn Monteen ja totesimme, että vain yhdet raput olisi pitänyt kiivetä ylös silloin Montessa, että olisimme osuneet oikealle levadalle silloin.

Kaiken kaikkiaan kävelyä kahden viikon aikana tuli n. 60 km. Olemme olleet tässä hotellissa jo kolmella matkallamme. Tässä on hyvä, kun on bussipysäkki ihan hotellin lähellä niin siitä on helppo lähteä liikenteeseen. Olemme jo niin paljon liikkuneet Madeiralla, ettei matkustaminen omatoimisesti tuota ongelmaa. Sää on ollut koko ajan hyvä. Lämpötilassa pieniä vaihteluita 21 asteesta 24 asteeseen. Joten ideaali olosuhteet.

Huomenna olisi sitten kotiin lähdön aika ja paluu arkeen. Tarvitsee aloitella jo joulun valmistelut. Joulukortit ja postimerkit on vielä ostamatta, mutta hyvin ennättää.

En tehnyt matkan aikana paljoa käsitöitä. Vaivaiset 10 lumihiutaletta virkkasin Saran ja Leevin joulukuuseen ja Tähtin säärystimet ovat viimeisiä kuvioita vaille valmiit.

Black Week alkaa maanantaina, katso verkkokauppujen huikeat tarjoukset.

Adlibriksellä on ajalla 25.11. – 2.12.19 päivittäin vaihtuvia tarjouksia.

Lindexillä on ajalla 25.11.- 2.12.19 päivittäin vaihtuvia tarjouksia. Osoite: https://lindex.com/black-friday-week/

Vielä ehtii ostamaan joululahjoja verkkokaupoista.

Hyvää joulunodotus aikaa teille kaikille! – maija –

Perusarkea

Eletään marraskuuta ja elämä on tällä hetkellä perusarkea. Viime lauantaina oltiin Saran ja Leevin tupaantuliaisissa. Muuttivat rivitalosta omaan omakotitaloon. Olimme siellä kaikki 17 koolla. Oli jotenkin jouluinen tunnelma. Se yhdessäolo sen teki.

Neuloin Tähtille Tuubi-huivin ja myssyn Teddy-langasta. Tähti tilasi myös harmaat säärystimet, missä piti olla yksi isompi poro ja pari pienempää poroa. No mummihan toteutti Tähtin toiveen.

Se on isänpäivä sunnuntaina. Sara, Leevi ja Huugo tulevat lauantaina viettämään isänpäivää. Säde tulee sitten sunnuntaina.

Kävimme taas aamulla sauvakävelyllä. Minua ei olisi yhtään huvittanut lähteä, mutta sitten kävelylenkin jälkeen oli hieno fiilis.

26.11.19 Minulla on Kotkassa se kyynelkanava-tulppien laitto. Jännittää valtavasti koko tapahtuma ja se, että auttavatko ne todella. Toivotaan. Olisin todella onnellinen jos saisin niistä avun. Sen verran inhottava vuotavat silmät ovat.

Ostimme viime talvena ihan sitä varten, että kotimme huoneilma olisi kosteampi ilmankostuttimen. Se on auttanut ettei minulta enää sisällä vuoda silmät.

Maanantaina lennetään Madeiralle kahdeksi viikoksi jo neljättä kertaa. Siellä viehättä kaunis luonto ja sopiva ilmasto. Siellä on vain 20 astetta lämmintä, mikä on hyvä että silloin jaksaa kävellä ja olla. Jos on lämpimämpää turpoan. Sitä ongelmaa siellä ei ole. Teemme kävelyretkiä levadoilla ja liikumme muutenkin paljon siellä tutustuen saareen.

Sinin ja Teron kiinanharjakoira Vilho löysi sopivan nukkumapaikan virkkaamastani korista.

MARRAS10 koodilla saat kaikista kirjoista (myös kurssi- ja digikirja) 10% alennuksen ajalla pe-su 8.-10.11.2019

Kekäleellä on Charmipäivät, jolloin kaikki normaalihintaiset tuotteet ovat -15% (ei koske Canada Goosea)! Charmipäivät ovat 6.11.-10.11.2019.

Ensi viikoksi lupasi säätiedotus vaihtelevaa ja sadetta, joten tiedossa ei ole vielä lunta valaisemaan. Kaikkea hyvää teille! -maija-

Talven tuntua

Eilen satoi ensilumen Kouvolaan. Näyttää ja tuntuu jo niin talviselta. Onneksi saatiin pihatyöt tehtyä ennen lumentuloa. Mieheni teki tosi ison urakan, kun leikkasi paljon orapihlaja-aitoja, mitkä ovat tonttimme rajoina. Orapihlaja-aidat olivatkin tosi korkeat niin ettei niitä yltänyt leikkaamaan kuin pukin päältä. Samalla hän haravoi lehdet tontilta. Kävin tosin apuna siinä hommassa. Meidän puolesta talvi voi jo tulla.

Olemme ostaneet jo kaikki joululahjat ja paketoineet ne. Prismassa oli kaksi viikkoa tuplabonus-päivät, joten keskityimme ostokset sinne. Miksi näin aikaisin? Tällä tavoin vältymme kiireeltä ja tukkaputkella juoksusta kaupoissa tungoksessa. Ja myös siksi, että kahden viikon päästä olemme Madeiralla kaksi viikkoa. Sitten jo ollaankin niin lähellä joulua, ettemme uskaltaneet jättää kaikkea sinne asti.

Päivitin jo joulukorttiosoitteet ja tulostin tarrat. Sitten matkan jälkeen ostamme kortit ja kirjoitamme joulutervehdykset ja liimaamme postimerkit ja eikun kortit postiin. Nautin jouluvalmisteluista, kun ei ole mikään kiire samalla fiilistelen jo joulun tunnelmaa. Pikku hiljaa valmistautumista jouluun. Eipä pääse syntymään mitään stressiä tällä tavalla kun tekee. Olen varsinainen jouluihminen!

Miehelleni iski varsinainen matkakärpänen. Ei riittänyt pelkkä Madeiran matka vaan hän tilasi jo talven Tenefiffan matkan tammikuun loppuun ja Budabestin matkan huhtikuun alkuun. Sillä tavalla talvi taittuu nopeasti. eikä kaamosmasennus ennätä iskeä, kun välillä saa valohoitoa, miksi matkojamme kutsun.

Käsitöitä olen tehnyt verkkaisesti. Sain tossut itselleni valmiiksi ja nyt neulon Olga-sukkia, (kuva vieressä)

Idean ja mallin sain neulekahvilasta. Siksi neulekahvila kiehtoo, kun sieltä saa ja oppii myö paljon uutta. Meillä on myös ihana neulekahvilan vetäjä, joka elävöittää persoonallaan kerhoa.

Tunnelmallista syksyä/talvea kaikille! – maija –

Tästä pääset Lindexin verkkokauppaan.

Tästä pääset Kekäleen verkkokauppaan.

Tästä pääset Adlibriksen verkkokauppaan. Sieltä kirjat ja langat.

Liikettä niveliin

On ollut todella hyvät ulkoilusäät viime viikkoina. Ihana liikkua raikkaassa syyssäässä, kun ruska parhaimmillaan. Mekin kävimme koko viime viikon joka toinen päivä sauvakävelyllä sellaset 7-8 km kerrallaan. Pyöräilykilometrejä polkupyörääni on tänä kesänä kertynyt 504 km. Loppu viikolla ajattelin käydä vesijuoksussa uimahallissa. Hulavannettakin olen pyöritellyt päivittäin nyt kun lopulta saan sen pysymään lanteellani. On ollut tosi haastavaa oppia, kun se putoaa niin helposti alaspäin. Se painaa 1,2 kg.

Kasvatin mökkimme kasvimaalla punajuuria, mutta niitä tuli tosi vähän, en tiedä johtuiko se kuivuudesta. Joten ostimme Prismasta punajuuri pussin, ja keitimme punajuuret ja säilöimme ne etikka-mausteliemeen. Ne ovat paljon parempia kuin kaupasta ostetut säilötyt punajuuret. Sopivat niin hyvin esim laatikkoruokien lisukkeeksi. (kuva artikkelikuvana)

Alustin litran sämpylätaikinan ja teimme riisipyörylöitä. Ne ovat korvikkeena kun tekee mieli Kaarjalan piirakoita. Niitä on niin mukava syödä välipalaksi.

Nämä ovat myös käsitöitä, hih.

Olen aina ollut enemmän käsillätekijä kuin kirjatoukka.

Tässä ne nyt ovat. Vanhimman lapsenlapsemme Tuan tilaamat lapaset poikaystävälleen.

Seuraavaksi tarvii tilata alpakka-lankaa Sinin ja Saran jooga-sukkiin. Sillä välin kun odotan lankojen saapumista verkkokaupasta neulon itselleni tossut. Ne on niin mukavat vetäistä jalkoihin lämmittämään. Tossuja ajattelin neuloa myös ei nyt tämän joulun, vaan seuraavan joulun joululahjoiksi.

Ensi lauantaina tulevat Sinin lapset Aapo ja Eela ja Suvin lapset Tähti ja Taika meille ilahduttamaan meitä päiväksi.

Huomenna on taas neulekahvila. Ihanaa tavata taas käsitöitä tekeviä ihmisiä. Ne ovat luku sinänsä.

Tässä vieressä on valokuva mieheni ostamasta äitienpäiväruususta. Se talvehti talven talomme päädyssä. Edelleenkin se kukkii. Istutin tämänkin vuoden äitienpäiväruusun siihen viereen ja toivon kovasti, että ne molemmat kukat säilyisivät talven yli. Kohta nuokin ruusut ovat ovat entisiä , kun tulee pakkasöitä. Syksyn viimeiset kukat.

Alla oleviin verkkokauppoihin pääset klikkaamalla kuvaketta!

Kannattaa liikkua mahdollisimman paljon. Siitä saa hyvän mielen – elämän eliksiiriä jokaiseen päivään! t. Maija

Säikähdyksellä selvittiin

Todellakin säikäytti, kun meidän marraskuinen Madeiran matkamme meinasi peruuntua. Kun Thomas Cook meni konkurssiin olimme tilanteessa, että olisi pitänyt alkaa etsiä uutta matkaa. Mieheni oli luottavainen, että kaikki järjestyy. Minä panikoin. Niinhän siinä sitten kävi, ettemme heti alkaneet etsiä uutta matkaa vaan odottelimme sen viikon, kun tieto konkurssista tuli. Seurasimme uutisia ahkerasti. Niin sitä sitten ilmoitettiin, että Tjäreborg jatkaa toimintaansa ja kaikki matkat järjestyy. Huh helpotus!

Verantamme on nyt siirtynyt syksy/talveen. Laitamme syksyisin kanervat ja havunoksat verannan kukkalaatikoihin. Keväällä sitten puolestaan kukat. Olemme kokeilleet monia eri kukkia, mutta todenneet että pelargoniat viihtyvät ja kukkivat koko kesän. Ne ovat vanha kukkalaji ja sopii siis hyvin vanhaan omakotitaloomme.

Säde päivänhatut kukkivat vielä hyvin kukkapenkissämme. Kaikki muut ovat jo valmistautuneet tulevaan talveen. Nämä kukat ovat kukkineet jo kauan ja ovat siinä mielessä kiitollisia kukkia.

Mieheni tekee mielellään puutarhatöitä ja siistii ja valmistelee puutarhaamme talveen. Onneksi nyt ei enää

ole niin paljoa koivunlehtiä kuin vielä viisi vuotta sitten kun tontillamme kasvoi valtavankokoinen kaksihaarainen koivu. Voi sitä lehden paljoutta. Onneksi mieheni kaadatti sen pois. Muistona on valtava kanto.

Neuloin miehelleni uuden kaulaliinan ja samanlaisen kaulaliinan neuloin kohta viisi vuotta täyttävälle lapsenlapselleni Aapolle.

Sain kori tilauksia lisää lapsenlapsiltani. Tähti tilasi kaksi koria lisää ja vanhin lapsenlapseni Tua tilasi kaksi koria. Tua toivoi myös, että neuloisin hänen poikaystävälleen lapaset. Mitenkähän osaan neuloa niin isot lapaset?!

Sara ja Leevi muuttavat viikon päästä rivitalosta omakotitaloon. Kunhan saan mitat heidän vessasta, niin virkkaan sinne Saran toivoman maton. Olimme tiistaina hoitamassa Huugoa muutaman tunnin. On hän oikea veitikka. Niin suloinen.

Huomisaamuna lähdemme varhain kohti Kuopiota. Säteen ja Teemun valajuhlaan. Käymme siellä päiväselti. Aikamoinen ajourakka, mutta harvoin sitä tälläisiin juhliin pääsee. Toivottavasti ei satu mitään onnettomuuksia, kun lupasi niin huonoa säätä. Muistuu mieleeni Sinin tohtoriksi väittelytilaisuus; ostin uuden iPhonen ja laukun. Kun sitten ajoimme sen juhlapaikan parkkipaikalle niin nousin autosta ja menimme sisään. En huomannut, että uudesta laukustani oli pudonnut puhelimeni meidän auton alle. Sitten kun lähdimme juhlista niin mieheni peruutti ja ajoi samalla uuden iphoneni päälle. Se oli sitten entinen. Kyllä harmitti kauan. – maija –

Äksönia

Kodissamme leijuu pullantuoksu. Se on vastustamaton tuoksu. Paistoin litran pullataikinan. Panen pakastimeen suurimman osan pullista. Onpahan mistä ottaa kun alkaa mieli tehdä pullaa. Hassua miten jo perinteeksi on tullut että paistan pullaa sunnuntaisin.

Kävimme eilen päiväselti Kiteellä serkustapaamisessa. Olipa mukava nähdä serkkuja äidin puolelta. Hauskaa oli. Pistäydyimme myös mökillämme katsomassa, että kaikki on kunnossa. Pääsin tänä syksynä vähemmällä sen ikävän tunteen kanssa. Ehkä se että lähdimme Tukholman risteilylle auttoi ajatuksiani muualle.

Huomenna menen uimahalliin vesijuoksuun. Tänään harjoittelin hulavanteella. En vielä saa pyöritettyä montaa kertaa, mutta uskon, että senkin opin ajan myötä. Kuuntelin jo Ceekistä kertovan äänikirjan. Melkoista elämää jäi päällimmäiseksi tunteeksi kirjasta.

Kuvassa kiinanruusuni kukassa. Se on kukkinut jo monta kuukautta. Pari kukkaa kerrallaan. Harmi, että kukat kestävät niin vähän aikaa.

Meillä on tapahtumia tiedossa. Eilen Kiteellä, ensi viikon lauantaina Mäntyharjulla Taikan 13-v synttäreillä. 5.10. Kuopiossa Säteen ja Teemun lääkärinvala-juhlassa. 12.10. Saran ja Leevin muuttopuuhissa Lappeenrannassa. Ihana, että on mieluisia tapahtumia tiedossa niin tämä syksy menee nopeasti eikä ehdi miettiä syksyn pimeyttä. Ja ennen kuin täysin pimenee me lennämme aurinkoon.

Tänään iski paniikki, kun ajattelin miten lähellä joulu jo on. Tänään sovimme lasten kanssa että ostamme vain yhden joululahjan /aikuinenhlö, kun meitä on jo niin monta. Lapsille tietenkin ostamme useamman lahjan. Se helpotti mieltäni kummasti. Enää ei tarvitse panikoida. Neulomani ja virkkaamani joululahjat olen jo melkein kaikki paketoinut. Yksi pahvilaatikko on täysi paketeista. Minulla on käsitöissä meneillään kolmas solmio. Kun saan sen ja viimeisen valmiiksi niin tekemäni joululahjat ovat valmiit. Nyt voin unohtaa joulun joksikin aikaa.

Tästä pääset adlibriksen verkkokauppaan.