Madeira lumoavan kaunis saari

Kävimme Madeiralla 11 vuotta sitten ensimmäisen kerran ja jo silloin ihastuimme saareen ja sen moninaisuuksiin. Miten niin pienelle saarelle mahtuu niin paljon erilaista ihasteltavaa. Tämä matkamme on nyt neljäs. Olemme pidentäneet saarella oloaikaa kahteen viikkoon kerrallaan. Olemme menettäneet sydämemme Madeiralle.

Ensin kiertelimme nähtävyyksiä, mutta nyt ovat tulleet levadat mukaan kuvioihin. Kierrämme niitä useamman reitin/ käyntikerta. Levadat ovat vesikastelujärjestelmä saarella, minkä reittejä seuraamme. Kirjastosta on lainattavissa Madeira aiheisia kirjoja ja oppaita, missä kerrotaan tarkkaan eri levadareiteistä. Tämän matkan ensimmäisen levadamatkan teimme 12.11. valmiilla Tjärebogin levadareissulla. Matkasimme bussilla saaren sisäosiin sellaiselle seudulle, mihin ei ole bussiyhteyksiä. Levadareitin nimi on Rabacal. Jos sinne menee suosittelen ottamaan sadevaatteet mukaan ja sellaiset lenkkarit tai vaelluskengät, mitkä ei haittaa että likaantuvat. Reitin pituus on 12 km. Kun saavuimme perille tuuli valtavasti. Ei meinannut pysyä pystyssä ja siihen vesisade päälle. Tuuli ei enää tuntunut, kun siirryimme metsään, missä kasvoi eukalyptuspuita. Tuoksun jopa haistoi.

Sitä levadaa sanotaan, että se on levadakävijöiden suosikki. Kokemuksiini vaikutti paljolti vesisade, mikä lakkasi, mutta teki kuljetettavasta reitistä liukkaan ja liejuisen. Meillä oli paikallinen opas mukana, joka puhui englantia. Hän kutsui peippoja ja peipot kävivät hänen kämmenellään syömässä. Se oli hieno kokemus. Samoin levadassa oli kaloja, mitä hän syötti. Reitti oli odotettua raskaampi, kun joutui joka askeleella pelkäämään liukastumista. Mutta reissu oli kokemuksena mukava. Se paikallisopas kertoi paljon ja sai näkemään monta havaitoa sellaisia, mitä ei yksin reittiä kulkiessa huomannut.

Sen jälkeiset levadaretket teimme omatoimisesti.16.11. Cabogiraon näköalapaikalle ajoimme bussilla. Sieltä oli tarkoitus lähteä levadalle, mutta emme löytäneet levadan alkupäätä, joten se oli siinä mielessä turha reissu. Tosin olimme käyneet siellä vain kerran 11 vuotta sitten, joten otimme sieltä valokuvia ja palasimme bussilla hotellille. 17.11. Seuraavana päivänä ajoimme bussilla Picodos barcelosin näköalapaikalle ja sieltä laskeuduimme Madeira shoppingin kauppakeskukseen ja sieltä laskeuduimme kävellen levadalle, mikä johtaa hotellimme Four Wieus Continentalin lähelle. 18.11.Seuraavana päivänä ajoimme bussilla Monteen ja tarkoitus oli lähteä siltä levadalle, mutta löysimme vain kyltin emme levadan alkua. Silloin tihuutti hiukan vettä, joten palasimme hotellille.

22.11. Toissa päivänä matkustimme bussilla Camachaan ja sieltä levadalle, mikä oli helppo kulkea ja tosi suosittu. Kun levada päättyi laskeuduimme kävellen tietä pitkin alaspäin ja tulimme sen saman levadan varrelle kuin mitä tavoittelimme Montessa. Kävelimme levadan päätyyn Monteen ja totesimme, että vain yhdet raput olisi pitänyt kiivetä ylös silloin Montessa, että olisimme osuneet oikealle levadalle silloin.

Kaiken kaikkiaan kävelyä kahden viikon aikana tuli n. 60 km. Olemme olleet tässä hotellissa jo kolmella matkallamme. Tässä on hyvä, kun on bussipysäkki ihan hotellin lähellä niin siitä on helppo lähteä liikenteeseen. Olemme jo niin paljon liikkuneet Madeiralla, ettei matkustaminen omatoimisesti tuota ongelmaa. Sää on ollut koko ajan hyvä. Lämpötilassa pieniä vaihteluita 21 asteesta 24 asteeseen. Joten ideaali olosuhteet.

Huomenna olisi sitten kotiin lähdön aika ja paluu arkeen. Tarvitsee aloitella jo joulun valmistelut. Joulukortit ja postimerkit on vielä ostamatta, mutta hyvin ennättää.

En tehnyt matkan aikana paljoa käsitöitä. Vaivaiset 10 lumihiutaletta virkkasin Saran ja Leevin joulukuuseen ja Tähtin säärystimet ovat viimeisiä kuvioita vaille valmiit.

Black Week alkaa maanantaina, katso verkkokauppujen huikeat tarjoukset.

Adlibriksellä on ajalla 25.11. – 2.12.19 päivittäin vaihtuvia tarjouksia.

Lindexillä on ajalla 25.11.- 2.12.19 päivittäin vaihtuvia tarjouksia. Osoite: https://lindex.com/black-friday-week/

Vielä ehtii ostamaan joululahjoja verkkokaupoista.